torsdag 4 augusti 2011

Spetsad flaska

Spetsen som jag utlovade kommer idag. Det blir dock bara en, eftersom jag hade fullt upp med att göra saft och vinbärsgelé. Där är det bästa med att vara vattningsvakt under sommaren - man får ta tillvara på det som växer i trädgården! Det blir ju FÖRSTÖRT annars... :)
Lite dåligt samvete fick jag ändå, så jag var tvungen att göra en flaska rabarbersaft till husägarna, på deras egna rabarber.

Recept på Rabarbersaften som jag gjorde:

Ca 1700 g rabarber
1,4 dl vatten
Kokas till rabarberna mjuknat. Häll sedan i silduk och låt rinna i ca 30 minuter.

Den avrunna rabarbersaften (blev ca 1,7 l)
knappt en pressad citron
7 dl socker
Kokas och skummas. Häll på varma, rena flaskor.

Det roligaste med att göra saft är väl ändå att få göra etiketterna till. Här har jag pysslat ihop en som jag tror passar personen jag ska ge bort till.
Spetsen är såklart egengjord!

Spetsen

Lägg upp lm efter önskad längd (ojämnt antal), vänd
gör en fm i varje lm, vänd
gör *fm, 3 lm, hoppa över en m* upprepa hela raden ut.
fäst alla trådar.

Ha en bra dag!

3 kommentarer:

  1. Vad fint att göra i en flaska med etiketter. Vi har rabarber också jag måste ta tag i. Ska nog gå ut och plocka lite idag. Ibland hackar jag ner och fryser in så jag har till vintern. Vart har du köpt flaskorna?

    De där med att virka spetser vill jag lära mig så jag kan ha till kort. Men det som arabiska för mig! Får gå en kurs hos mamma.

    SvaraRadera
  2. Tack så hemskt mycket för vattning och kaninutfodring, du är så snäll systra mi:)

    O viloken saftflaska sen, helt underbar både för ögat o smaklökarna.

    Tack en en gång sötnos!

    Kram,Siss:)

    SvaraRadera