tisdag 15 november 2011

Så det kan bli...

Jaha hörrni, jag tipsade för ett tag sedan om att limma fast kabeln med limpistol. Tipset var ju inte påkommet av mig, utan vidarebefodrat från tidningen Gör det själv. Jag vet inte vad de använt för lim, men mitt lim funkade tydligen inte iallafall... Så personligen tar jag tillbaka tipset. Men det kanske fungerar med ett annat lim?
Kabeln släppte nämligen imorse när jag städade och golvmoppen bara nuddade vid listen. Så nu blir det väl till att ta fram de gamla hederliga klamrarna iallafall...

För er som redan hunnit ger er på tipset, bjuder jag på en kaka som plåster på såren!



Ni andra kan få äran att baka själva :)
Här är receptet!

Syltgrottor (eller Rosenmunnar, som det står i originalreceptet)

200 g smör
31/2 dl mjöl
3/4 dl socker
(1 tsk bakpulver, min rekommendation)
sylt till fyllningen

1. Blanda alla ingredienser till en deg. Jag använder även bakpulver, men det finns inte med i originalreceptet. Jag tycker att kakorna blir högre och finare då.
2. Rulla små bollar av degen och lägg i kakformar. Gör en grop i varje kaka och spritsa/alt. klicka i sylt i groparna. Min favoritfyllning har blivit körsbärssylten från i somras, men nu är den slut... Skandal!
3. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 12-14 minuter. Låt svalna på plåten och sedan på en bakgaller. Jag tar av bakformarna när jag ska förvara kakorna, för jag tycker de blir finast så. Men det gör man ju som man vill :)

Ha en bra dag!


2 kommentarer: