måndag 14 november 2011

Polon blev inredning!

Jag var ehmma hos pysselpinglan en gång, som hade sytt en kudde av en stickad tröja. Jag tyckte att det var jättefint och nappade på idén. Jag har massor med kläder som ligger och aldrig blir använda... Den här tröjan är ju speciellt bra att använda eftersom den är vit, och det ribbstickade på den är så fint!


Jag har klippt av tröjan från där ärmarna börjar. Sedan har jag bara sytt ihop den och stoppat med vadd från en innerkudde från IKEA.


Jag tyckte att kudden blev tom utan någon dekor. Jag använde potatissäck/juteväv som jag slarvmålade vit och repade upp kanterna på. Jag klippte sedan ut ett julcitat från ett klippark (tror det är Panduro), skrynklade till det ordentligt och ruffade till kanter + skrynkler med en sax så det skulle se riktigt gammalt ut. Blev riktigt "äkta" resultat, men kan vara svårt att se på bild... Citatet har jag sedan sytt på på väven. Alltihop blev pålimmat, eftersom jag kom på i efterhand att jag ville ha märket. Hade jag kommit på innan hade jag naturligtvis sytt på märket också.


De fina ribbstickade ärmarna då?
Ja men självklart en ljuslykta :) Gjorde på precis samma sätt, fast sydde ju inte ihop, utan bara sicksack i kanten. Här har jag trätt ärmen på en feferoniburk, som blev perfekt i formen.


Glömde rotera bilden... Men så här blev den andra!

Ja ni... Jag antar att jag inte är den ena som har kläder som inte används i garderoben? Och kanske en och annan kartong på vinden... :P Så nu var det väl bara att rensa och ta fram sysmaskinen?

Hej svejs!

3 kommentarer:

  1. Vad smart att sy om till kudde. Fast jag är faktiskt en av få som gör sig av med kläder när jag inte använder dem längre. Sen undrar jag om lingonris kransen du gjorde, plockade lingonris men det vissnar tydligen inne, vet du om man behandla det med något eller är det utomhusbruk som gäller?

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag blev faktiskt jätte nöjd och har fått många kommentarer på facebook och av grannar. Jättekul och mannen blev ju också jättenöjd... han brukar inte just säga så mycket annars om sånt.

    De där med poolo och stickat var ju super idé!

    SvaraRadera
  3. Vilken häftig kudde! :) Nu ska jag bara hitta kläder, skaffa symaskin, lära mej använda den och sen har jag en kudde jag med! :)

    SvaraRadera