onsdag 5 oktober 2011

Minnestavla

Ibland händer det ofattbara... Ett husdjur måste få somna in och få det bättre i himlen. Denna gång var det en katt som kämpat länge, men till slut fick passera. Den otroligt omtänksamma ägaren, som även är en god vän till mig, gjorde en beställning på en minnesvägg. En otroligt fin idé, tycker jag.

Jag har hållt mig ganska strikt till beställarens önskemål/ritning eftersom detta projekt inte kändes som något man skulle "freestyla" med. Texter och önskemål om vad som skulle finns var från beställaren. Jag bestämde mig för att rama in det, för att få ett mer enhetligt utseende. Därav blev det en minnestavla.


Så en liten beskrivning då...
  • Ramen är spraymålad med matt svart sprayfärg (ramen såg ni i ett tidigare inlägg).
  • Jag har sedan tagit en masonitskiva, vitmålat den och spikat fast den i ramen.
  • Texterna som var önskade skrev jag ut på datorn på ett vitt cardstock, rev av kanterna runt och svärtade till där som det passade.
  • Trähjärtan från lagerbutiken i Kumla. Lade till lite svärta även på dem.
  • Har målat en bit tavellist. Min sambo fick sätta den på plats. Den skruvas fast bakifrån. Här har beställaren tänkt att ställa askan, men jag tog en något större bit så man kan ställa även en ljuslykta om man vill.
  • Slutligen ramen... Självklart ville beställaren ha ett foto i sin minnestavla. Jag ville ha med något av naturen till en riktig utekatt. Tog grenar från äppelträdet och klippte i lämplig storlek, spraymålade och limmade fast med limpistol. Här kan beställaren nu variera foto med dubbehäftande tejp. Eftersom grenarna är ojämna och står ut från tavlan kan man även hänga något på ramen, tex. halsbandet som katten haft.
Ett relativt enkelt projekt för den som är van att pyssla. Fin tanke att bevara minnet på det här sättet. Även jag skänker en extra tanke till den goa kissen som nu säkert sover så gott i katthimlen!

Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar