lördag 8 oktober 2011

Kolapaj med valnötter

Det har varit ganska lite pysslat i veckan, då tiden inte alltid räcker till... Men idag ska vi få middagsgäster och då tänkte jag passa på att bjuda på receptet till efterrätten. Jag har faktiskt aldrig ätit den förut, men av provsmakningen av smeten vill jag lova att den är riktigt smarrig!
Receptet kommer från "Allt om mat" nr 13 2010.


Här kommer receptet....

Till 10-12 pers:
PAJDEG:
225 g vetemjöl (ca 3 1/2 dl)
100 g smör
1 msk matolja
1 äggula
3 msk kallt vatten
1 msk socker
1 pajform med låg kant och löstagbar botten, ca 28 cm i diameter
KOLAFYLLNING:
11/2 dl farinsocker
11/2 dl ljus sirap
11/2 dl vispgrädde
2 tsk kakao
1 tsk vaniljsocker
150 g smör
100 g grovhackade valnötter
TILLBEHÖR:
3 dl vispgrädde

GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 250 grader. Blanda pajdegen snabbt i en matberedare.
2. Tryck ut pajdegen i pajformen och upp på kanten. Magga degen lätt med gaffel. Grädda mitt i ugenen ca 10 minuter. Ta ut och låt pajskalet svalna.
3. Kolafyllningen: Blanda allt utom smöret i en kastrull. Koka upp och koka under sporadisk omrörning i ca 10 minuter (på medelvärme).
4. Dra av värmen och tillsätt det kalla smöret klickvis så att det blir väl blandat. Tillsätt valnötterna. Häll kolasmeten i pajskalet och ställ pajen i kylen i minst 2 timmar innan servering. så att den stelnar.

Vid servering skärs pajen upp i portionsbitar som garneras med vispad grädde.


Jag gör ju som vanligt aldrig som det står i recepten, trotsig som jag är... :P Avvikelsen var inte så stor den här gången, använde en annan sorts pajform... Tänker att det inte kan göra så mycket. Jag kommer låta vara person ta sin egen bit istället för att skära i förväg. Min garnering blir nog heller inte grädde, utan blommor av något slag. Grädden får vara bredvid.
När jag gjorde kolafyllningen använde jag en digital termometer. Eftersom det är en kolapaj antog jag att det skulle koka till kola :), alltså 124 grader. Bara ett litet tips på vägen...

Hoppas att ni får en trevlig helg. Min är späckad med trevliga saker - så den ska nog bli bra!

Hej hej!


2 kommentarer:

  1. Jag ser framemot att äta av kolapajen.

    SvaraRadera
  2. Det låter som en smarrig paj ! Ska nog prova receptet =) Hoppas att det är bra med er?
    Mvh Carola

    SvaraRadera