tisdag 11 oktober 2011

Höst i trädgården

Jag tycker att det är skönt när hösten kommer och man får krypa upp i soffan med en varm filt och tända ljus. Man får även tid att tänka till hur trädgården ska vara året därpå. För mig är höst och vinter en viloperiod från trädgården. Nja, i alla fall senare delen av hösten... Nu dekoreras det ju en del med ljung och trädgårdens egna tillgångar, såsom äpplen och löv.


Jag tycker att det kan vara fint att blanda krukorna ibland - om blommorna går i samma nyans. Eller tvärtom, blanda blommor om krukorna går i samma nyans/är lika. Ljuslyktan på bilden har jag gjort själv. Jag skulle virka en grytlapp, men på något konstigt sätt blev den skålformad :) Lika glad blev ju jag för det för jag fick ju en jättefin ljuslykta. Fråga mig däremot inte efter mönstret, för det har jag ingen aning om!


När det blir kallare ute kommer jag att börja med mossinklädda hjärtan och andra mossprydnader. Den lata sidan i mig tycker att det är lite jobbigt att hålla efter mossan när det fortfarande är varmt. Brukar därför vänta tills det blir kallt och den "återfuktar" sig själv. Så länge har jag använt förra årets hjärta och klätt med blommor, nålar och "Välkommen-skylt" från Interflora. Jag har virkat ett rosa band eftersom jag tycker att det är så viktigt att stötta detta i Oktober.

Virkat Rosa band:
Lägg upp lm efter önskad längd på bandet
Börja virka i 3:e maskan från nålen (det blir den första stolpen), och fortsätt sedan att göra en stolpe i varje fm varvet ut. Jag gjorde bara ett varv. Önskar du ett tjockare rosa band är det bara att upprepa!



Ha en solig, fin & bra dag!

3 kommentarer:

  1. Det är skönt nu när man har höststädat trädgården, så nu får trädgården och jag vila lite;)
    Så höstfint och välkommande du har gjort!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Vad kul inspiration =D jag ska börja med vår trädgård lite gran sen när barnen går på dagis. Nu har jag ingen tid till det alls.

    SvaraRadera