tisdag 13 september 2011

Tavla och ljushållare i ett

Jag satt och surfade bloggar, och hittade en tjej som gjort en tavla med tavellist. En smart idé, speciellt för trånga utrymmen där man inte kan ha möbler som man kan ställa ljuslyktor på.
Det var dock inget problem med utrymme hos personen som jag gjorde den här tavlan åt.


 Den är 85cm bred så det är en riktig pjäs! Tavlan är ganska tidskrävande, men ändå enkel att göra.
  1. Hitta en ram att måla vit (ni fick ju en smygtitt på den här när jag målade den, det var ett bra tag sen...).
  2. Skär till en masonitskiva som passar in i ramen. Använd förslagsvis den gamla som modell.
  3. Måla masonitskivan vit.
  4. Hitta ett citat (i detta fall lät jag beställaren välja sitt eget citat).
  5. Skriv citatet på tavlan med en smal pensel med långt skaft. Jag skrev först ut texten på datorn och använde karbonpapper för att överföra det. Lycklig är du om du kan skriva fint för hand!
  6. Måla en tavellist som är sågad efter tavlans längd.
  7. Montera samman allt.
Jag tycker att det är fint när det vita smälter ihop, så jag har använs samma nyans av vitt på allt. Det kan man ju mixa som man vill. Eller varför inte olika färger om man är lite mer vågad? :)


En närbild på en del ur citatet som i helhet lyder
" Livet är lycka, känn den. Livet är en mission, fullfölj den. Livet är en lek, lek det. Livet är livet, lev det fullt ut".

1 kommentar:

  1. Jätte fint! Mycket god idé =D Jag vet inte rickigt vad jag ska ha över pianot. Jag har köpt en tavellist. Tänkte ha lite ljus m.m. på den och en spegel ovanför men de där var ju också en kul idé =D
    ja den uppdateras inte alltid vet inte varför. har sätt samma på din blogg och på andra bloggar, så jag tror det är blogger som strular. Men jag ser också uppdaterade inlägg i min Google reader också. Du hade skrivit fel i adressen som du angav när du kommenterade så jag gick bara in på min sida för att enkelt komma till din blogg.

    SvaraRadera