onsdag 21 september 2011

Höstodling

Jag kan ju inte låta bli att pyssla lite med blommor även om hösten kommit till oss. Därför försöker jag nu utöka de blommor som jag har. Blir en liten utmaning som hittills verkar gå riktigt bra!


Jag har använt gamla koppar från loppis och klippt av kvistar från murgröna och Peperonia som nu ska få rota sig innan större utplantering.


Murgrönan i den vitmålade lerkrukan har jag planterat om då det fått ett fint rotsystem. Nu växer den för fullt i krukan, men hade ju även kunnat flyttas över i ett arrangemang om jag hade velat det.


Med Peperonian gjorde jag som min mamma gjort med sin, som nu är större än de man köper! Jag klippte av en bit och lindade in änden i blött hushållspapper. Sedan stoppade jag bara ner den i jorden. Den mår fortfarande väldigt bra så det verkar ha tagit sig! Jätteroligt eftersom det är såå fint...


Murgrönan har vuxit till sig fint. När man ser röttera i glaset är det bara att flytta över kvistarna till en kruka med jord istället.

Lätt som en plätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar