söndag 19 februari 2012

Tårta med blå blommor


Jo då, det blev allt en tårta! Inget konstverk, men okej för att vara första gången.... Jag blev djupt besviken på den blå karamellfärgen som jag hade föreställt mig riktigt blå. Tanken var med blommorna att de skulle skifta i nyanserna från vitt, ljusblått till den djupaste blå. Som synes blev det absolut inte så. Men jag gjorde så gott jag kunde ändå. Jag kommer kanske köpa riktig sockerpastafärg till Skorpans ettårstårta som det snart är dags för. Om inte någon har andra "färgningsförslag"? Det kanske bara var den blå nyansen som blev så misslyckad. Vet även att många har svårt för rött... Kom gärna med förslag!

Som tårtbottnar gjorde jag glutenfria rulltårtor, då självklart utan att rulla ihop :) Recept på fyllningar hittade jag på bloggen Baka baka liten kaka (helt underbar blogg!!). Jag gjorde en mintchokladmousse på första lagret. På andra lagret gjorde jag en päronmousse (fruktmousse fast med färska päron). Jag spacklade tårtan med en mörk chokladfudgefrosting. Leta er fram bland recepten på hennes sida, och hitta gärna några fler... som jag har gjort :)

Blommorna gjorde jag av butiksfärdig sockerpasta, men tårtan är täckt med en egengjord. Mammas eget recept som jag inte vågar dela :) Men många, många finns på nätet!
Jag har tryckt ut blommorna med "pepparkaksmått" köpta på Panduro. Bården som går över mitten fick sin vågiga kant när jag tryckte änden av matskedsmåttet på.

Nu är det slut på sötsaker på ett tag... En vecka eller så :)
Ha en trevlig kväll!

2 kommentarer:

  1. Tårtan blev jättefin och smart med glutenfria rulltårtsbottnar , det ska jag också testa när Daniel fyller i april.

    SvaraRadera
  2. Den blev jättefin! Det är näst intill omöjligt att få djupa färger med sockerpastfärger med. Man får nöja sig med ljusare nyanser och sen förstärka med färgpulver istället om man vill ha starka färger. Däremot finns det färdigfärgad sockerpasta att köpa. att köpa.

    SvaraRadera