lördag 11 februari 2012

Bakpulvret räddade!

Jag har kämpat mig fram för att få bort lukten av kattkiss i Skorpans rum. Någon av katterna hade satt sig där och protesterat, vilket jag inte förstod när jag "svischade" förbi med golvmoppen. Då blev det alltså ännu värre... Fläcken var utspridd på större yta och luktade ännu mer illa om möjligt. Googlade lite tips på hur man får bort lukten för att stanna.

Jag delar såklart med mig;

1/3 ättiksprit
2/3 vatten
blandas och blötlägg fläcken med lite av vätskan. Torka bort med hushållspapper. Skura sedan med resterande vattenblandning.
Häll på bakpulver på området, det suger bort eventuella äggviteämnen som finns kvar. Dammsug bort pulvret.


Jag strödde bara ut pulvret, som på bilden. Nu är lukten äntligen borta!

4 kommentarer:

  1. Ojdå inte så kul med illaluktande protester

    Kul att du är med på min bloggcandy
    Lycka till

    Kramis

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Än så länge har våra katter gått på lådan/kissat ute, men man vet ju aldrig. En olycka händer ju så lätt, och då är det guld värt att ha receptet på "luktborttagningsmedel".

    Kram, Outi
    PS. Roligt att du vill vara med på min bloggcandy.

    SvaraRadera
  3. Usch...vet hur hemskt det är! Häromveckan så gick vår katt upp i sängen på natten och kissade rakt på mitt täcke! Tur att det är en hona men fy vad äckligt det är :/ Tvättmedlet rosa är ett bra tips om man vill få bort lukten från tyg. Ha det gött!

    SvaraRadera
  4. Ja ättika är otroligt bra till mycket!

    Kokhetvatten och bakpulver och ättika eller vinäger är super också att ha i avloppet eller i handfatet. Bättre än propplösning och så tar de bort lukt också =)

    Jag har också i ätika med tvättmedlet ibland för att ta bort unken lukt eller om man inte vill att kläderna ska färga av sig eller bli färgade.

    SvaraRadera