onsdag 7 mars 2012

Ettårstårtan

Bättre sent än aldrig! Det har minsann varit fullt upp i veckan. Jag har lite smått börjat jobba nu, så föräldraledigheten lider mot sitt slut. Då återstår det att se hur mycket tid jag kan lägga på pysslet...
Det var ganska mycket att göra även förra veckan. Med alla kakor till kalaset. Däremot var tårtan den enklaste. Men jag blev nöjd med resultatet, som blev stilrent och sött på samma gång.


Tyvärr blev ingen bättre bild tagen än denna... Men det får duga! Jag har gjort tårtbottnarna i springformar för att få dem höga och fina. Faktiskt första gången jag gjorde, och kommer alltid göra det i fortsättningen. Första lagret fylldes med trädgårdsbärfyllning (frysdisken Willys,Garant). Tänk på att blanda de mosade bären med marzanpulver så det tjocknar ordentligt. Jag valde även att blanda i lite vispad grädde, men det göra man ju som man vill... Andra lagret fylldes med vaniljkräm.
Som täcke på tårtan har jag använt ett recept på vaniljfrosting, och tillsatt lite röd karamellfärg. På tårtan här och var har jag strött ut silverkulor.
Rosorna är handgjorda på vit marsipan och förtjänar verkligen ingen närbild, men blev ändå inte helt hopplösa på den lilla tid jag hade innan gästerna kom :)

Det fina födelsedagståget är en gåva från Skorpans farmor. Det kommer från Jabadabadoo (som så väl synes) :)

Till nästa gång lovar jag - ingen bakning. Är inte du som läsare trött på det, så är åtminstone jag det!

1 kommentar: