torsdag 23 januari 2014

Knäckebröd

Fika behöver ju inte vara sött... Idag gjorde jag detta goda knäckebröd som jag bjöd på när jag fick besök. Så gott till en kopp varmt te!


Lite mörk bild... Men lika gott för det :) när man ska baka dessa finns det nu för tiden hur många olika recept som helst. Jag kollade lite olika och gjorde sedan mitt eget utifrån det som fanns hemma i fröväg.



Knäckebröd, 2 hela plåtar.

2 dl solrosfrön
2 dl linfrön
3 dl vita skalade sesamfrön
1 dl risenta müsli frön och nötter
2 msk fiberhusk
2 tsk salt
6 dl vatten

Olivolja
Flingsalt

Sätt ugnen på 120 grader varmluft. 
Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Häll på vattnet och blanda ordentligt. Låt allt stå en stund och dra åt sig vätskan. Förbered under tiden två plåtar med bakplåtspapper. Pensla pappret med olivolja och strö ev lite flingsalt på. 
Bred ut smeten på plåtarna. Stoppa in båda plåtarna i ugnen i 70 minuter. Ta ut en plåt i taget och dela knäckebrödet i bitar med en kniv eller degskrapa i metall. Höj värmen till 140 grader och grädda plåtarna ytterligare ca 45 minuter. 
Låt svalna på plåten och förvara sedan i glasburk eller liknande.

Äts med fördel med smör och marmelad eller brieost och marmelad.... Och glöm inte den goda koppen te till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar