söndag 15 december 2013

Färgsortering

Detta är en övning som man kan göra med barn på tidig utvecklingsnivå, för att träna färger och matchning. Eftersom jag arbetar som lärare i träningssärskolan är detta till stor del vad jag sysslar med att uppfinna på dagarna. Det gäller att vara kreativ med kommunens strama budget :)

En äggkartong som jag täckt med ett lite roligare papper. Har inte brytt mig om att måla den faktiskt... Det stör mig lite grann men det får funka ändå :)

Inuti har jag målat varje fack för äggen med en färg. Promarkerspennor funkar hur bra som helst med två strykningar. Vanliga tuschpennor inte lika bra. Har sedan letat upp små saker i varje färg som sedan ska läggas på rätt färg.

Jag gjorde denna till skorpan för att hon tycker om att sitta och pilla med sånna här typer av grejer. Hon förstod såklart principen på en gång eftersom hon snart är tre år, men hon tog uppgiften steget längre genom att gå på egen "färgjakt" och hitta saker som passade i hålen. På så vis ser man att kunskapen faktiskt finns där i ett sammanhang och inte bara blir inövad. 

Idag är det julgodisbak och kakbak på schemat. Resten av familjen är i badhuset och jag har ingen baddräkt som passar på gravida magen. Ganska skönt att få lite egentid ändå, tycker jag... Och att komma igång med julstöket i tid!

Bilderna på det kanske kommer snart :)
Ha en mysig tredje advent!

1 kommentar:

  1. Smart ide ska ta och göra en sån jag med så småningom. Du får komma med förslag om pysseldag, Daniel jobbar den 30 annars är vi tillgängliga typ alla dagar

    SvaraRadera