fredag 9 december 2011

Två sorters muffins

Idag har jag bakat själv och med assistans. Min systerdotter har varit här, och då är det ju såklart ett måste att baka muffins!
Här kommer först bilden på de läckra bakverken...


Egentligen var det jag som var assistenten och hon som bakade. Verkligen superduktig! Vi gjorde saffransmuffins. Ett riktigt bra alternativ till lussebullar tycker jag. Muffins går ju så mycket snabbare att göra, men ändå får man saffranssmaken i en mjuk kaka. Jag följer ett vanligt muffinsrecept, men mortlar en sockerbit och blandar med saffran, och rör ner i vätskan (innan det ska ner i smeten). Smaskens!
De här muffinsarna blev ju så läckra med vit kristyr och blommor/bokstäver.


På eftermiddagen, alldeles bakinspirerad, fortsatte jag med pepparkaksmuffins. Även detta är en vanlig muffinssmet, men jag blandade i ca 2 msk pepparkakskrydda och 1/2 dl lingonsylt. Toppade med vanligt pärlsocker. Blev saftiga och jättegoda!

Ha en trevlig helg!


1 kommentar:

  1. Jag bakade också muffins igår men mina blev inte så där fina! Har du fått mitt sms om att jag blandat ihop det? Fredrik jobbar ju!! Blir så irriterad och mamma har åkt till Spanien så hon kan inte vara barnvakt heller. Vi funderar på att pyssla någon eftermiddagkväll i veckan eller om man kanske ska ta det nästa helg. Annars får vi helt enkelt ta det efter jul och pyssla lite annat. Och då ska jag planera lite mer. Hoppas ni har en trevlig helg!

    SvaraRadera