tisdag 4 februari 2014

Anpassat spel "Steka ägg"

För att få en liten, i typ treårsåldern hur ett spel och turtagning i det fungerar kan man behöva anpassa reglerna något. Istället för att "fuska" kan man med enkla medel göra anpassningar, som man efter hand som barnet lär sig bara justera tillbaka.

Detta spel har jag kvar sedan jag själv var liten. Jag älskade det, att sitta och plocka med äggen. Minns att jag tom spelade det på egen hand :) Men spelet är otroligt pedagogiskt och går att anpassa till tidig utvecklingsnivå!


Med sådant papper som har lim på baksidan har jag skrivit siffran 1 på äggkopparna och 2 på nedkastet där man ska steka äggen. På så vis kan man fokusera på två siffror istället för sex. Inte så snyggt men väldigt tydligt!

Den viktigaste justeringen är nog tärningen. Jag har skrivit siffror istället för prickar. Då kan man matcha lika med lika, vart ser du en etta resp. Tvåa?, och lägga ägget där. Min dotter förstod principen direkt istället för att hon tidigare bara har lagt alla ägg i hålet och inte velat lyssna. Turtagningen blir också enklare med tydligare regler. Jag hade två ettor på tärningen och fyra tvåor eftersom spelet skulle gå snabbt att spela, och själva stekningen är den som är roligast :) sedan kan man efter hand byta ut siffrorna mot fler siffror och så småningom även prickar.

Idag är det soffläge en stund efter morgonpromenaden. Jag ska ge mig på modellering med fimolera till dockhuset. Får hoppas på fina resultat här på bloggen inom kort :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar