måndag 23 juli 2012

Blåbärsmarmelad

För första gången har jag plockat blåbär. Riktigt rogivande faktiskt, om man bortser från myggen då...
Marmelad går åt när det finns hemma hos oss. Jag tänkte att det vore lyxigt med egen. Försökte googla fram ett recept men alla innehöll syltsocker, vilket jag inte hade hemma... Hittade därför på ett eget som blev riktigt bra, så det tänkte jag bjussa på! Tyvärr utan bild, men en marmelad kan väl inte se ut på så många olika sätt :)

Blåbärsmarmelad
400 g blåbär
200 g socker
2 msk vatten
1 vaniljstång, bara urskrapet!
Ca 1 tsk potatismjöl i lite vatten
Blanda allt utom potatismjölet i en bred kastrull. Småkoka i ca 15 min. Red av med potatismjölet. Gör marmeladprovet.
Häll upp på rena varma burkar.

Smaskens på både mackan och pannkakan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar